Mælkefri amning

Visse mælkeallergiske børn er så overfølsomme over for mælkeprotein, at de også reagerer på rester af komælksprotein i modermælken, efter den ammende mor har indtaget mælk. Det gælder langtfra alle mælkeallergiske børn, men det hænder, at den ammende mor bliver vejledt om, at undgå mælkeprodukter i nogle uger for at se, om det har en positiv effekt. Viser det sig, at det er tilfældet, så skal den ammende mor fortsætte med en mælkefri diæt. Nedenfor har vi samlet råd og tips skrevet af autoriseret diætist Sara Ask.

Rådene omhandler en helt mælkefri kost til dig, som har fået en mælkefri diæt anbefalet af læge/diætist. Rådfør dig altid med dit barns læge/diætist om, hvor strikt du behøver at være.

Hvorfor er det ikke nok at vælge laktosefrie produkter?

Når man ammer, overføres der små mængder protein fra den mad, moderen spiser, over i modermælken. Hvis et ammende barn får problemer ved at moderen spiser mælkeprodukter, er det mælkeprotein og ikke mælkesukker (laktose), som er årsagen. Laktosefrie mælkeprodukter indeholder ligeså meget mælkeprotein som almindelige mælkeprodukter og kan derfor ikke indgå i en komælksproteinfri kost. Laktoseintolerance er meget sjældent hos spædbørn og børn i førskolealderen, og er ingen allergi, men skyldes en begrænset evne til at nedbryde laktose. Læs mere om mælkealleregi eller laktoseintolerance her.

Foreslag til god mælkefri mad

Når man skal begynde at udelade mælk, kan man let få følelsen af, at ”alt” indeholder mælk. Specielt i begyndelsen, før man har fundet alternative produkter og opskrifter, som fungerer i hverdagen. Mælkeprodukter spiller uden tvivl en stor rolle i dansk madtradition, men der findes meget mad, som både er velsmagende og næringsrigt, og som ikke indeholder mælk. Her har vi samlet tips og information om mælkefri mad!

Lav mad uden mælk
Det kan ofte godt lade sig gøre at ombytte mælk og mejeriprodukter med mælkfrie alternativer og opnå gode resultater. Det er også muligt at udskifte mælk med andre mælkfrie alternativer, fx. havre eller soya.

Morgenmad/mellemmåltid
Der finder mange gode, mælkefrie alternativer at begynde dagen med, fx, avocado, banan, mælkefrie brødskiver (forslag til pålæg nedenfor), mælkfrie pandekager, havre / soyadrikke, havre- eller soyayoghurt med mælkfri cornflakes, kogt æg, omelet, frugtsalat eller havresmoothie.

Kaffe/the
Hvis du ikke kan drikke kaffe eller the uden mælk, så prøv med soyamælk i stedet for! For at undgå at den skiller, hæld soyamælken i først. Det kan også hjælpe at varme soyamælken lidt før man hælder den i kaffen/theen.

Fedtstof
Mælkefri margarine (gerne beriget med D-vitamin) eller madolie, fx rapsolie eller olivenolie. Mange almindelige margariner er mælkefrie.

Pålæg – naturlige mælkefrie alternativer
Snittede grøntsager såsom avocado, tomat og agurk, samt marmelade, skinke, kalkun, æg og kolde kogte kartofler i skiver. Guacamole, hummus, tapenade og ægte mayonnaise indeholder normalt ingen mælkeprodukter.

Vælg mælkefrie alternativer (læs varedeklarationen)
Margarine, leverpostej, kaviar, kødboller eller pølsepålæg – læs varedeklaration.

Saucer og dressinger
Stuvninger, saucer og gryderetter kan laves på grøntsagsvand, havre-/sojafløde, kokosmælk, kød-/fiskesky, ægte mayonnaise eller Rapsy Frutty, som er et pulver fremstillet af olie og stivelse, der røres ud i vand og erstatter f.eks. syrnet fløde. Opskrifter på hummus, tapenade og guacamole indeholder normalt ingen mælkeprodukter.

Brød, lagkage, boller og kager
Kig dig omkring i supermarkedet, både på brødhylden og i frysedisken, hvor du kan finde bagværk uden mælk, bl.a. brød, boller og chokoladekage. Bager du selv, skal du erstatte smør med mælkefri margarine eller olie, mælk med havre- eller sojamælk og fløde med havre-/kokos- eller sojafløde. Vælg mælkefri rasp og mælkefri chokolade. Bland vaniljecremepulver (mælkefrit) med havremælk til en god vaniljecreme.

Praktiske tips til specielle situationer

Når man skal ud og rejse eller bliver inviteret på middag, kan man støde på udfordringer ift. mælkefri kost. Her finder du nogle praktiske tips til, hvad man kan gøre i de forskellige situationer.

På farten
Juice og og frugt er nemt at få fat på, men hvis der er brug for noget lidt mere mættende, er det en god idé at medbringe sin egen mad og drikke.

I Udlandet
Specialkost om bord på fly bestilles samtidig med rejsen, men hvis rejsen er lang, kan det være en god idé at medbringe sin egen mad for en sikkerheds skyld. Book gerne ophold et sted med eget køkken. En madtermokande til egen mad er god at have med på udflugter.

På café
Café-/restaurantkæder skal ifølge loven kunne give information om indholdet  af allergener i deres udbud af mad. Der findes som regel nogle mælkefri alternativer ud over juice og frugt. Hvis man har et meget allergisk barn, er det bedst at have sin egen mælkefri mad med.

Som gæst
Understreg, at der er tale om allergi over for mælkeprotein og ikke laktose. Giv tips om mælkefri retter/produkter. Tilbyd at tage din egen mad med, hvis du er usikker.

På restaurant
På restaurant – forklar meget tydeligt, at du mener mælkefrit og ikke laktosefrit, og spørg f.eks. for en sikkerheds skyld, om kokken er klar over, at maden ikke må steges i almindeligt smør. Hvis man har et meget allergisk barn, er det bedst at have sin egen mælkefri mad med.

Læs indholdsdeklarationen

Gør det til en vane altid at læse varedeklarationen. I henhold til EU’s mærkningsregler skal det altid fremgå af varedeklarationen, hvis en emballeret fødevare indeholder mælk. Hold øje med disse ord, da mælk kan indgå i disse produkter:

Animalsk fedt Kvark (Kesalla) Mælkechokolade
Hytteost Kærnemælk Nougat
Cremefraiche Laktose* Ost
Ymer og ymerprodukter Margarine Skummetmælk (-pulver)
Fetaost Myseost Smelteost
Friskost Mysesmør Smør
Flødeis Smøreost Rasp
Fløde(-pulver) Mælk(e-pulver) Tørmælk
Syrnet fløde Mælkealbumint Valle
Kasein/kaseinat Mælkeprotein Vælling
Syrnet mælk Mælkeæggehvide Yoghurt

Fåre-, gede- og bøffelmælk indeholder protein, som ligner proteinet i komælk og bør derfor (også) undgås.

Mad, der sælges i løsvægt, behøver ikke deklareres på samme måde som færdigpakket mad. Man kan heller ikke være sikker på, at fødevarer, der sælges i løsvægt, ikke har været i kontakt med mælk på et tidspunkt. Derfor er emballeret mad sikrest.

*Laktose som ingrediens i medicin er ren og behøver ikke undgås.

Allergimærking på restaurant

Mad, der sælges i løsvægt eller på restaurant, behøver ikke at blive deklareret på samme måde som færdigpakket mad. Her er det i stedet for vigtigt at spørge ind til, om maden indeholder mælk. Du har ret til at få at vide om mad, købt på restaurant eller som sælges i løsvægt, indeholder mælk. Restauranter og andre, som sælger mad, der ikke er færdigpakket, skal kunne redegøre for, om maden indeholder mælk. De kan ikke undskylde sig med uvidenhed.

Tips og gode råd

Hvilke fejl skal man forsøge at undvige? Og hvilke tricks findes der til at gøre livet uden mælk så godt og næringsrigt som muligt?

Tips til opskrifter

  • Lav din egen havresmoothie på fx banan, bær og havredrik, evt. bland havredrikken med lidt frugt- eller juicekoncentrat.
  • Cremet avocodo-dip lavet af mosede avocadoer, hvidløg og lidt urtesalt.
  • Til pandekager kan mælken erstattes med havredrik. Overvej at stege i rapsolie eller mælkefri margarine.

Naturlig mælkefri mad
Lad dig inspirere af kogebøger fra andre madkulturer, hvor mælk, ost og smør er en sjældne ingridienser, fx det kinesiske, vietnamesiske, japanske, thailandske eller koreanske køkken.

Mulige faldgrupper
Chips, chokolade, købte marengs, paneret mad, pulversauce, pulversupper og andre halv- og helfabrikata kan indeholde mælk, så læs varedeklarationen. Det er også set, at man vælger at købe mælkefrie ingredienser, men ved en fejltagelse kommer til at stege maden i smør.

Energitilskud
Det kan ske, at energiindtaget falder, når man begynder at udelukke mælk. Dette skyldes, at mælkeprodukter bidrager med meget fedt til kosten. Hvis det er svært at få nok energi via kosten, kan du afprøve nogle af disse forslag:

  • Kom ekstra pålæg på sandwichen.
  • Lav en vinaigrette-dressing til salaten.
  • Kom mælkfri flydende margarine over nykogte grøntsager – det vil ikke kun give dig flere kalorier, men det smager også godt.
  • Mere fokus på “rigtig mad” end på salat og grøntsager.
  • Husk mellemmåltiderne – alt tæller i det store kalorieregnskab.
  • Bland din egen energiberigede smoothie: pisk/shake 1 dl beriget havredrik, 1 spsk rapsolie og 3/4 dl mango- bananpuré. Det bliver en læskende god smoothie, som giver næsten en tiendedel af det gennemsnitlige energibehov ved amning, samt C og D-vitamin, calcium og andet småt og godt.

Diætistkontakt
Som ammende mor, har man et ekstra stort næringsbehov, og det kan vise sig, at den mælkefrie diæt ikke kan opfylde behovet for især B-vitaminer, D-vitamin og calcium. Det er en udfordring at amme og spise specielkost og samtidig få nok af, hvad der er nødvendigt for at leve med en lille baby. Man kan bede sundhedsplejersken om et møde med en diætist for vejledning og personlig rådgivning.